Från 2016 har jag arbetat med Praktikertjänsts varumärke. I detta arbete ingick det att ta fram en grafisk profil för varumärket och ett ramverk för dess produktioner. Den grafiska profilen inkluderade även en varumärkesstrategi som togs fram för att stärka koncernvarumärket vid uppstart av nya dotterbolag och mottagningar.
En gemensam grafisk profil är viktig för att ge ett enhetligt intryck av ett varumärke. Om vi tittar på Praktikertjänst som organisation så erbjuder de alltifrån tandvård till rehabilitering. Dessa miljöer och platser kan se mycket olika ut. Därför är det särskilt viktigt att mottagaren – deras patienter, kunder och andra besökare – alltid snabbt och enkelt ska kunna förstå att det är Praktikertjänst som är avsändaren.
Genom att konsekvent arbeta utifrån dessa riktlinjer ökar Praktikertjänst igenkänningen och får bättre genomslag i sin kommunikation. Det blir också lättare att utveckla och förstärka arbetet gentemot alla deras intressenter.
Kort sagt, oavsett typ av mottagning, evenemang eller händelse ska Praktikertjänst omedelbart synas och kännas igen.
Denna grafiska profilen togs fram för att underlätta och säkerställa att ramarna för detta arbete efterlevs, och har som mål att göra Praktikertjänst ännu mer attraktivt som bolag, arbetsplats och vårdkoncern.
Profilen togs i bruk januari 2017. Ovan syns ett exempel i profilen som jag tog fram under sommaren 2020.
Föregående
Privat Vårdfakta 2022
Fler
Nästa
Nollvision för väntetider
Kakor
Jag bjuder på kakor! Om du tycker det är ok, klickar du bara på "Acceptera alla". Du kan såklart välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på "Inställningar".